Revops tietoa

Revenue Operations on moderni tapa johtaa kaupallista toimintaa

RevOps kasvun moottorina

RevOps – Yhdistää Myynnin, Markkinoinnin ja Asiakaspalvelun kestävään Kasvuun

Ilman RevOpsia yrityksen kaupallinen koneisto on yskii: myynti keskittyy omiin aktiviteetteihinsa, markkinointi tuottaa sisältöä ilman selkeää linkkiä asiakaspolkuun ja asiakaspalvelu ratkoo ongelmia ilman kokonaiskuvaa asiakkuudesta. Silloin kun nämä toiminnot kytketään yhteen, syntyy selkeä, yhteinen asiakaspolku, joka tukee kasvua ja lisää asiakasarvoa jokaisessa kohtaamisessa.

RevOpsin ytimessä on siis neljä keskeistä elementtiä: ihmiset, prosessit, data ja teknologia. Oikein toteutettuna se varmistaa, että kaupallinen strategia ei jää vain tavoitteiksi, vaan konkretisoituu tuloksiksi. Se ei tarkoita vain parempaa raportointia tai uusien työkalujen käyttöönottoa, vaan aidosti yhtenäistä kaupallisen johtamisen toimintamallia, jossa kaikki asiakasrajapinnan toiminnot tukevat toisiaan ja rakentavat kasvua yhdessä.

Myynti ei ole vain myyjien tekemää työtä

Myynnin johtamisesta kaikkien tulovirtojen johtamiseen

RevOps ei ole yksittäinen ratkaisu, vaan kokonaisvaltainen lähestymistapa, joka yhdistää kaupallisten tiimien taidot ja tavoitteet, strategian, prosessit ja teknologian. Sen tehokas käyttöönotto edellyttää, että organisaatiossa ymmärretään, miten eri elementit liittyvät toisiinsa ja miten ne vaikuttavat liiketoiminnan kasvuun. 

Revenue Operations rusettimalli

RevOps rusettimalli (Bowtie)

Rusettimalli kuvaa asiakaspolkua ja liikevaihdon muodostumista koko asiakkuuden elinkaaren ajan. Se yhdistää perinteisen myyntisuppilon (funnel) ja asiakkuuden kasvattamisen flywheel-mallin, tarjoten kokonaisvaltaisen näkymän kaupallisiin prosesseihin.

Mallin vasen puoli edustaa asiakashankintaa: markkinointi ja myynti tuottavat liidejä ja saattelevat ne asiakkaiksi. Kapein kohta, rusettimallin solmukohta, on ostoshetki, jolloin asiakas tekee hankintapäätöksen.

Oikea puoli keskittyy asiakassuhteeseen ja asiakkuuden arvon kasvattamiseen: asiakaspalvelu, asiakkuudenhallinta ja markkinoinnin toimet varmistavat asiakaspysyvyyden, lisämyynnin ja suosittelujen synnyn.

RevOpsin näkökulmasta rusettimalli korostaa, että asiakkuus ei pääty kauppaan, vaan todellinen kasvu syntyy asiakkuuden kehittämisestä ja arvon maksimoinnista koko asiakaselinkaaren ajan.

Suomenkielisessä kirjallisuudessa Rusettimallia käydään läpi tarkemmin RevOps-tietokirjassa ”Monikanavaisen myynnin johtaminen – näin johdat kaikkia tulovirtoja”

“By 2026, 75 % of the highest-growth companies will adopt RevOps model, up from less than 30 % today.”

Revenue Operations flywheel
revops-Termien avausta

RevOps - keskeisiä termejä

Go-To-Market (GTM) – strategia

Go-To-Market (GTM) tarkoittaa strategiaa, jolla yritys tuo tuotteensa tai palvelunsa markkinoille ja saavuttaa kohdeyleisönsä. RevOps varmistaa, että GTM-strategia ei jää irralliseksi suunnitelmaksi, vaan toteutuu käytännössä – datan, prosessien ja tiimirajat ylittävän yhteistyön avulla.

Tech Stack – kaupalliset  teknologiat RevOpsin taustalla

RevOps ei ole pelkkä strateginen ajattelutapa – sen onnistuminen vaatii myös oikean teknologian tukemaan toimintaa. Tech Stack eli teknologiapino sisältää CRM-järjestelmät, analytiikkatyökalut, automaatioalustat ja muut ratkaisut, jotka mahdollistavat tehokkaan ja skaalautuvan kaupallisen toiminnan. Ilman oikeaa teknologiaa yritys saattaa jäädä kiinni manuaalisiin prosesseihin ja siiloutuneeseen dataan, mikä hidastaa kasvua.

Lead-to-Cash – Tulonmuodostuksen punainen lanka

Lead-to-Cash (L2C) kuvaa koko asiakaspolkua aina ensimmäisestä kontaktista sopimuksen solmimiseen ja jatkuvaan asiakkuuden hallintaan. RevOps-mallissa tämä prosessi on täysin integroitu: näkyvyys, liidien hankinta, myyntiprosessi, sopimusvaihe ja asiakassuhteen hoito kulkevat saumattomasti yhteen, eikä mikään osa-alue jää erillään toimivaksi pullonkaulaksi.

Revenue Architecture – Liikevaihdon rakennuspalikat

Revenue Architecture kuvaa strategista tapaa rakentaa yrityksen tulonmuodostusmalli. Se sisältää kaikki RevOpsin ydinosa-alueet: prosessit, teknologiat, organisaation rakenteet ja mittaristot. Hyvin suunniteltu Revenue Architecture mahdollistaa skaalautuvan ja ennustettavan kasvun.

 

RevOps kasvun moottorina

miten RevOps kiihdyttää kasvua

RevOps ei ole vain suuri yrityksille sopiva toimintamalli – se hyödyttää myös kasvuyrityksiä, jotka haluavat skaalautua ilman kasvukipuja. Yhdistämällä myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun prosessit sekä hyödyntämällä teknologiaa ja dataa oikein, yritys voi >>
  • Nopeuttaa myyntisyklejä ja parantaa ennustettavuutta
  • Varmistaa, että markkinoinnin tuottamat liidit eivät jää hyödyntämättä
  • Johdonmukaistaa asiakaskokemusta ja parantaa asiakasuskollisuutta
  • Poistaa päällekkäisyyksiä ja manuaalisia prosesseja = myyntihukkaa
  • Rakentaa kasvua tukevan ja yhtenäisen johtamis- ja toimintamallin
Revenue operations

RevOpsin neljä pilaria

01.

Ihmiset

RevOps yhdistää myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun tiimit yhteisen päämäärän taakse, varmistaen, että jokainen rooli tukee liiketoiminnan kasvua ja asiakaskokemusta.

02.

Prosessit

Selkeät, yhtenäiset ja skaalautuvat prosessit poistavat siilot, vähentävät kitkaa asiakaspolussa ja varmistavat, että kaikki kaupalliset toiminnot tukevat toisiaan tehokkaasti.

03.

Teknologia

Oikein hyödynnetyt työkalut ja järjestelmät automatisoivat työnkulkuja, tehostavat yhteistyötä ja mahdollistavat skaalautuvan, dataohjautuvan kasvun.

04.

Data

RevOps tuo kaikki asiakas- ja tulodatan yhteen, mahdollistaen reaaliaikaisen näkyvyyden ja luotettavan pohjan päätöksenteolle sekä liiketoiminnan optimoinnille.

Scroll to Top